Skip to content

🤗 Benvinguts a Up! Steam5

Una competició entre centres educatius de la Comunitat Valenciana per a fomentar les STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics).

La temàtica d'Up! Steam d'enguany consistix en dissenyar prototips, solucions i espais utilitzant la tecnologia i/o la intel·ligència artificial per a beneficiar a la societat..

De la mà del Consell Social de la Universitat Politècnica de València.

Amb la col·laboració de:

Organitzat per:

✌️ Competició

Participa en una de les nostres tres categories: DREAMERS (per als pensadors i visionaris), CODERS (per als programadors i nadius digitals) i MAKERS (per als creadors i fàbrics).

Pots dissenyar un projecte, desenvolupar un prototip o crear una App que busque un impacte positiu per a la societat utilitzant la Tecnologia, l'Arquitectura, les Matemàtiques, l'Art i la Ciència per a millorar la qualitat de vida de les persones.

Si estàs entre 5é de primària i 2n de batxiller, aquesta és la teua competició! Crea un equip de 6 a 12 persones amb els teus alumnes o companys de classe.

Els equips tenen llibertat per a triar les eines per a desenvolupar els projectes, prototips i/o Apps.

Volem veure del que sou capaces i capaços 🤩 🤩

🙌 Categories

Dreamers

Teniu una idea fantàstica? Creieu que podeu canviar el món? Els equips amb les millors idees competiran dins de la categoria «Dreamers». 

Però no val amb tenir una bona idea, heu d'argumentar per què i fer la millor presentació possible.

Sou dreamers i les vostres idees poden ajudar a les persones, demostreu-ho.

Makers

Els equips Makers es posen mans a l'obra, diseñan y dissenyen i creen prototips, productes i serveis que contribueixen a una societat millor i més participativa.

Els equips Makers van més enllà del disseny tradicional; s'endinsen en el repte, experimenten i elaboren solucions tangibles per a problemes quotidians, sempre amb l'enfoc d'una ciutat construïda per tots i per a tots.

Coders

Voleu desenvolupar una pàgina web o una aplicació per al mòbil?  

Els equips Coders realitzen projectes on el component principal és la programació.

Dissenya aplicacions, desenvolupa pàgines web o algoritmes que provoquen un impacto positivo en la sociedad.

💡 Exemples

La temàtica d'Up! Steam d'enguany consistix en dissenyar prototips, solucions i espais utilitzant la tecnologia i/o la intel·ligència artificial per a beneficiar a la societat..

A continuació, vos presentem diversos exemples pensats per a inspirar i orientar els vostres projectes. No obstant això, volem subratllar que aquests exemples són meres guies i no límits, per la qual cosa podeu fer qualsevol projecte. La veritable essència d'aquesta competició rau en l'impacte positiu i en la capacitat d'innovar per a beneficiar a la societat. Així que, encara que aquestes propostes vos servisquen com a punt de partida, vos animem a explorar més enllà, a imaginar sense restriccions i a crear solucions que reflectisquen la vostra visió única d'una ciutat de tots per a tots.

DREAMERS
  1. Disseny 3D o maqueta d'un innovador sistema d'energia renovable per a comunitats urbanes, promovent la sostenibilitat ambiental i econòmica en la ciutat.
  2. Centre d'Art i Tecnologia Comunitari. Pantalles de prova per a una aplicació o disseny 3D d'un espai que combine art i tecnologia com a eines per a l'educació i l'apoderament comunitari, fomentant la creativitat i la innovació en tots els nivells de la societat.
MAKERS
  1. Estació de Reciclatge Interactiva. Maqueta d'una estació de reciclatge intel·ligent i interactiva que educe als usuaris sobre el reciclatge mentre processa els materials reciclables, promovent pràctiques ambientalment responsables.
  2. Mobiliari Urbà Multifuncional. Construcció d'un prototip de mobiliari urbà que combine diverses funcions (com assentaments, il·luminació, estacions de càrrega per a dispositius) i que puga servir com a punt de trobada i connexió en espais públics.
CODERS
  1. Aplicació per al Benestar Comunitari. Desenvolupament d'una aplicació que oferisca recursos i eines per al benestar mental i emocional, connectant als usuaris amb professionals i amb activitats i esdeveniments que promoguen la salut mental en la comunitat.
  2. Plataforma d'Intercanvi d'Habilitats . Creació d'una aplicació o plataforma en línia on els membres de la comunitat puguen oferir, sol·licitar i intercanviar habilitats i serveis de manera gratuïta o a canvi d'altres serveis, promovent la col·laboració i el suport mutu en la comunitat.
DREAMERS
  1. Disseny d'un dispositiu "wearable" (per a portar posat) que monitoritze la salut d'una persona major i envie alertes en cas d'emergència.
  2. Disseny a Canva.com d'una aplicació per a connectar joves voluntaris amb persones majors que necessiten ajuda o companyia.
  3. Xarxa de Buddy (Col·lega) Urbà: Imaginar un programa on voluntaris acompanyen a persones majors en els seus recorreguts per la ciutat, promovent la interacció i el suport.
MAKERS
  1. Camí intel·ligent amb sensors de moviment per a persones amb mobilitat i visibilitat reduïda.
  2. Bancs intel·ligents per a seure amb música i veu per a entretenir als majors i altres persones que se seuen en ell.
CODERS
  1. Videojoc en Scratch d'Entrenament Mental adaptat als majors per a realitzar exercicis d'enginy, lògica, i matemàtiques (e.g. Sudoku, Brain Training, …)
  2. App per a ajudar als avis a reduir la bretxa digital (e.g. utilitzar el DNI electrònic).
  3. App recordatori de medicaments, cites mèdiques i esdeveniments socials i familiars.
DREAMERS
  1. Disseny conceptual d'un museu o recorregut urbà que destaque les contribucions històriques i actuals de les dones a la ciutat i la societat en general.
  2. Disseny d'una App per connectar joves emprenedores amb empresàries d'elit. Pantalles de prova d'una app de networking per reduir la bretxa de gènere.
MAKERS
  1. Maqueta d'un sistema d'il·luminació solar per a carrers i àrees públiques que puga millorar la seguretat en àrees comunes.
  2. Dispositiu amb Arduino que envie una alerta silenciosa en situacions de perill..
CODERS
  1. Joc en Scratch que ensenye a xiquetes i joves dones sobre líders femenines en la història i STEM..
  2. App per informar i mapejar àrees insegures en la ciutat..
DREAMERS
  1. Disseny 3D d'espais públics completament accessibles, amb senyalitzacions per a persones amb diversitat visual o auditiva.
  2. Disseny de Transport Inclusiu. Idear solucions de transport que atenguen a diferents necessitats, des de cotxes adaptats fins a sistemes de transport públic més accessibles.
MAKERS
  1. Maqueta d'un exoesquelet assistit amb Arduino per a persones amb mobilitat reduïda.
  2. Senyalització Tàctil. Crear senyalitzacions en Braille o amb textures per ajudar a les persones amb diversitat visual a navegar per la ciutat.
  3. Prototips de Parcs Inclusius: Dissenyar i construir models a escala de parcs amb jocs i equips adequats per a xiquets amb diversitat funcional.
CODERS
  1. Traductor de llenguatge de signes utilitzant reconeixement d'imatge i gestos, una aplicació que puga traduir el llenguatge de signes a text o veu i viceversa.
  2. App de Navegació Inclusiva. Una app que suggerisca rutes accessibles per a persones amb mobilitat reduïda, mostrant ubicacions de rampes, ascensors, etc.
DREAMERS
  1. Plataforma de voluntaris per a xiquets refugiats: Eina per ajudar als xiquets refugiats.
  2. Pantalles de prova per a una aplicació que promoga la història i contribucions de diferents etnies i races en la formació de la ciutat.
MAKERS
  1. Maqueta d'un monument o mural que celebre la diversitat i la unió de cultures.
  2. Creació d'instruments musicals tradicionals de diferents cultures utilitzant Arduino per generar sons o llums al interactuar amb ells.
CODERS
  1. Jocs Educatius sobre Diversitat: Jocs que ensenyen sobre diferents cultures, festivals, habilitats i característiques, fomentant l'empatia i l'enteniment.
  2. Aplicació que connecte a les persones amb negocis locals pertanyents a minories racials i ètniques, promocionant l'economia local i la diversitat.
DREAMERS
  1. Disseny d'espais infantils amb joguets comunitaris: Incloure joguets comunitaris per a tots els xiquets i xiquetes.
  2. Disseny 3D d'habitatges assequibles i sostenibles per a famílies de baixos ingressos.
  3. Concurs de Narrativa Inclusiva: Proposta de concursos on els ciutadans poden compartir històries relacionades amb la inclusió, diversitat o superació.
MAKERS
  1. Mobiliari Urbà Multifuncional: Bancs, taules o estacions amb múltiples propòsits que servisquen a diverses necessitats, com àrees de descans, estacions de càrrega o punts d'informació.
  2. Maqueta funcional de sistemes de recollida d'aigua de pluja i energia solar per a comunitats desfavorides, proporcionant accés a serveis bàsics.
CODERS
  1. Una App que connecte a persones amb recursos, com bancs d'aliments, beques o programes de formació laboral.
  2. Joc en Scratch que ensenye habilitats financeres i emprenedores a joves de comunitats desfavorides.
  3. Una web de cerca d'ocupació local, connectant a empresaris amb persones en cerca de treball, prioritzant àrees amb altes taxes d'atur.
  4. Plataforma d'Històries de la Ciutat: Una plataforma digital on els ciutadans poden compartir les seues històries, promocionant la inclusió i celebrant la diversitat.

🥇 Premis

ℹ️ OBLIGATORI publicar un vídeo presentació dels membres del vostre equip on explicàreu el vostre projecte, la motivació, la seua finalitat, les eines utilitzades. Podeu veure exemples de vídeos de competicions anteriors ací. Màxim 3 minuts!

Teniu fins al 19 d'abril per a realitzar el projecte i publicar-lo en la nostra web.

Una vegada publicats els projectes s'obri el període de votació popular, on qualsevol persona podrà votar el teu projecte. Promociona-ho de gom a gom! 🥳 Els projectes mes votats guanyaran el PASSE D'OR 🎟️ Directe a la final!

Un jurat especialitzat triarà els CINC finalistes de cada categoria i de cada nivell. Entre els finalistes estarà l'equip del PASSE D'OR 🎟️. Els finalistes s'anunciaran el 6 de maig.

En total hi haurà 45 equips finalistes que aniran a la cerimònia de clausura a presentar els seus projectes. Durant la cerimònia els equips podran presentar el seu projecte a les autoritats convidades, patrons de la Càtedra Steam, les ambaixadores de Up! Steam i al Rector de la UPV, i es donaran a conèixer als guanyadors. La cerimònia final serà a mitjans de maig..

🏆 Els 3 primers llocs de cada categoria rebran el premi d'Or, Plata i Bronze, respectivament.

🎒 Tots els finalistes rebran una motxilla de Up! Steam.

🎓 🎓 Tots els equips participants rebran un diploma de participació amb feedback de les ambaixadores de Up! Steam.

Dreamers

Allibereu el potencial que porteu dins
  • 🥇 1r LLOC
    Premi d'Or
  • 🥈 2n LLOC
    Premi de Plata
  • 🥉 3er LLOC
    Premi de Bronze
PREMIS

Makers

Divertiu-vos construint i experimentant
  • 🥇 1r LLOC
    Premi d'Or
  • 🥈 2n LLOC
    Premi de Plata
  • 🥉 3er LLOC
    Premi de Bronze
PREMIS

Coders

Programeu les aplicacions del futur
  • 🥇 1r LLOC
    Premi d'Or
  • 🥈 2n LLOC
    Premi de Plata
  • 🥉 3er LLOC
    Premi de Bronze
PREMIS

📝 Normes del Campionat.

Consulta les reglas de la competición en aquesta pàgina i llegeix atentament.

Participa en la nostra comunitat de Up! Steam ACÍ..

Pregunta tots els teus dubtes sobre el funcionament del campionat. 

Recibe ajuda per a posar en marxa el teu projecte i aconsegueix crear el teu projecte.

L'objectiu de la cinquena edició d'Up! Steam és el disseny i desenvolupament de productes, eines, prototips, espais i serveis que, mitjançant la tecnologia i/o intel·ligència artificial, busquen un impacte positiu per a la societat.

El projecte Up! Steam5 convida a alinear-se amb la visió d'una societat tecnològicament avançada i al mateix temps inclusiva, on tots puguen beneficiar-se i participar activament, creant ambients més connectats, empoderadors i participatius.

Per a donar vida a aquesta visió inclusiva i avançada, s'anima a explorar i adquirir coneixements en àrees com: disseny assistit, tecnologies accessibles, intel·ligència artificial amb perspectiva social, sistemes d'informació inclusius, disseny urbà adaptatiu, serveis comunitaris digitals, tecnologies de suport i qualsevol altre àmbit on la tecnologia puga servir com a pont per a connectar i millorar la vida de tots els ciutadans.

Dirigit a estudiants tercer cicle de primària (5é i 6é de primària), secundària i batxillerat, pertanyents a centres acreditats no universitaris de la Comunitat Valenciana i que compten amb l'autorització dels seus pares i tutors.

Cada centre educatiu pot presentar diferents equips per categoria. Cada equip ha d'estar compost entre 6 i 12 persones.Els equips han d'estar equilibrats en gènere en la seua composició, sent la portaveu una dona.

CATEGORIES

Existeixen tres categories diferents.

Els equips participants podran presentar-se a una única categoria. No és possible que un mateix equip es presente a dues o més categories. No obstant això, els equips sí que poden canviar de categoria durant la competició si ho consideren oportú i avisant a l'organització.

  1. Categoria DREAMERS: És per aquells equips que ideen projectes però no els duen a terme físicament. Tenen una visió innovadora? Pensen que poden crear un impacte en la societat? Aquesta categoria és per als somiadors amb idees que poden revolucionar la nostra forma de viure. No només es tracta de tenir una idea brillant, sinó d'explicar per què és rellevant i presentar-la de la millor manera possible, ja siga amb imatges o vídeos conceptuals.
  2. Categoria MAKERSAquesta categoria és per als equips que, a més d'idear, creen prototips, models o productes tangibles. Els equips Makers no només pensen en solucions, sinó que les materialitzen, donant vida a innovacions que busquen un impacte real i positiu en les persones.
  3. Categoria CODERS: La categoria per a aquells equips el focus principal dels quals és la programació. Interessats en crear una aplicació o pàgina web que beneficie la societat? Els equips Coders utilitzen la programació com a eina principal per generar solucions innovadores que milloren l'experiència i vida a la ciutat.

NIVELLS

Dins de cada categoria, els equips es dividiran per etapes educatives. Els diferents equips competiran únicament amb altres equips dins de la mateix nivell.

  1. JUNIORS: Nivell per als alumnes cursant 5é i 6é de Primària.
  2. CADETS: Nivell per als alumnes/as cursant de 1r a 4t ESO.
  3. SENIORS: Nivell per als alumnes cursant 1r i 2n de Batxillerat.

1. Utilitza el següent formulari per a inscriure't en la competició.

La participació de l'alumnat de la Comunitat Valenciana serà en equip i sempre dins del centre educatiu al qual estiguen matriculats. Els equips es formaran seguint les següents premisses:

  • Cada centre pot presentar diversos equips per categoria.
  • Un mateix equip no es pot presentar a més d'una categoria.
  • Un tutor/a del centre educatiu pot dirigir tants equips com desitge.
  • Els equips tindran un nombre d'integrants limitat, entre 6 i 12 estudiants triats pels responsables designats pel centre per a liderar el projecte.
  • La participació femenina haurà de ser representativa.
  • El càrrec de portaveu de l'equip ha de residir en una dona.
  • Cada equip s'identificarà durant tot el concurs amb un nom que serà triat pels seus membres.

2. Entra en nostra comunitat amb aquesta invitació per a presentar-te, conéixer altres participants, rebre suport i resoldre tots els teus dubtes

Per al desenvolupament de projectes els centres educatius poden utilitzar un ampli ventall d'eines segons les seues necessitats, coneixements i capacitats, entre altres:

1. Programes i aplicacions de prototipat i disseny:

TinkerCad
Blender
AutoCAD
Photoshop
Gimp
Figma
Storyboard

2. Materials per al desenvolupament de prototips:

Maquetes o mock-ups
Materials reciclats
Impressió 3D

Programes i eines per al desenvolupament d'Apps funcionals:

AppInventor
Thunkable
Scratch
Bravo Studio

4. Kits de desenvolupament de prototips

Arduino
Raspberry Pi

5. Eines d'Intel·ligència Artificial

Dall·E
ChatGPT
MidJourney

Per descomptat, durant tot el campionat pots participar en la nostra comunitat per a resoldre els teus dubtes i donar-te suport. Pots accedir a través d'aquest enllaç.

T'estem esperant 🤗 🤗

Una vegada desenvolupat i finalitzat el projecte, tots els equips han de realitzar un vídeo presentació dels integrants de l'equip on s'explique el projecte realitzat, la motivació, la seua finalitat, les eines utilitzades i mostrar el producte final. El vídeo tindrà una duració màxima de 3 minuts.

Els equips pujaran els vídeos acabats a la web de Up! Steam dins de les dates determinades. Una vegada finalitzat el període de publicació, començarà el període de votació pública, on qualsevol usuari, ja siga membre d'un equip, companys de classe, amics i/o familiars podran votar els projectes.

Un jurat especialitzat decidirà els 5 projectes finalistes de cada categoria tenint en consideració les criteris d'avaluació especificats en les normes de la convocatòria.

Els projectes guanyadors s'anunciaran en la cerimònia de clausura.

CRITERIS

Innovació
25%
Originalitat. Projectes innovadors, creatius; que proporcionen una cosa diferent, arriscat i transgressor.
Disseny i Presentació
25%
Aspecte visual del projecte, usabilitat, estètica del projecte en Itch.io, la documentació i el disseny.
Tècnica
25%
Habilitats tècniques dels participants, la manera de definir el projecte, com s'ha implementat, programes utilitzats, detall en el codi, etc.
Vídeo
25%
Originalitat del vídeo, professionalitat, contingut, música, etc.

 

Els tres guanyadors de cada categoria i nivell rebran el nostre premi especial d'or, plata i bronze; respectivament. A més, hi ha premis per a tots els finalistes.

CATEGORIA DREAMERS

🥇PRIMER LLOC: Premi d'or
🥈SECON LLOC: Premi de plata
🥉TERCER LLOC: Premi de bronze

CATEGORIA MAKERS

🥇PRIMER LLOC: Premi d'or
🥈SECON LLOC: Premi de plata
🥉TERCER LLOC: Premi de bronze

CATEGORIA CODERS

🥇PRIMER LLOC: Premi d'or
🥈SECON LLOC: Premi de plata
🥉TERCER LLOC: Premi de bronze

FINALISTES EN TOTES LES CATEGORIES

  • Una motxilla de Up! Steam per a tots els participants de cada equip finalista.

Aquestes són les dates importants:

Termini d'inscripcions: Del 16 d'octubre al 31 de gener de 2024
Lliurament de projectes: Comença el 10 de gener
Data límit presentació de projectes: 26 d'abril a les 23:59:59
Període de votació popular: 27 d'abril al 05 de maig de 2024
Anunci dels finalistes:: 7 de maig de 2024
Cerimònia de clausura, comunicació de guanyadors i lliurament de premis:: 22 de maig

Després del lliurament de projectes s'obri el període de votació. La votació popular tindrà lloc entre els dies 20 i 29 d'abril. Tots els equips tindran l'oportunitat de donar difusió al seu projecte. La votació és oberta a tothom.

Tothom pot votar, companys, amics i familiars tindran l'oportunitat de donar suport als vostres projectes.

A més de tindre més visibilitat, si el teu equip guanya la votació popular us donarem UN PASSE D'OR directe a la final. Això significa que el teu equip serà directament un dels finalistes, independentment de la votació del jurat.

Hi ha una passada d'or per cada categoria i nivell (9 passes d'or en total).

En les normes del concurs i en aquesta mateixa pàgina oferim diversos exemples per a diferents categories que poden beneficiar a la societat, però qualsevol altra categoria o projecte és benvingut sempre i quan se justifique el valor que aporta a les persones 🧡 

Hi ha una àmplia varietat de propostes possibles, des de prototips, aplicacions, pàgines web, espais urbans amb impressió 3D, instal·lacions amb arduino o lego, fins a propostes més originals com nivells de Minecraft, simuladors en Unity o experiències amb Realitat Virtual o Augmentada. Ens encanten les propostes innovadores 😍

Si així i tot teniu dubtes, podeu preguntar-nos per correu electrònic o dins de la comunitat de Discord.

Els docents seran els encarregats de recollir les autoritzacions per a la cessió d'imatges a la Universitat Politècnica de València i a Science Fantasy, S.L. (organitzadors) per al tractament de les mateixes.

Hem preparat un document amb dues fulls. La primera fulla conté l'autorització per a menors de 14 anys, que ha de ser signada obligatòriament pel pare/mare/tutor/a. La segona fulla és per a estudiants de 14 anys o més, ja que ells poden signar l'autorització sempre que es troben en plenes facultats.

Pots descarregar la fulla de cessió d'imatges en aquesta adreça.

👍 Inscripció a Up! Steam5

Emplena el formulari d'inscripció

Utilitza el següent formulari per a inscriure't en la competició. Necessitaràs els noms dels participants i la categoria en la qual vols participar.

El període d'inscripció ha finalitzat. Si has tingut problemes amb la inscripció, escriu-nos a hola@upsteam.es.
Et esperem en la nostra comunitat T'esperem a la nostra comunitat 🤗

Entra en la nostra comunitat de Discord

Els nostres mentors t'estan esperant en la comunitat de Up! Steam. Entra, saluda, coneix altres participants i resol els teus dubtes tant tècnics com relatives a la competició

Desenvolupa el teu projecte 🚀​

Ja esteu llestos per a començar a desenvolupar el vostre projecte. Estem ansiosos per descobrir tot el que podeu fer.

Apunta't a nostra newsletter 📬

Mantingues-te al dia sobre les novetats i actualitzacions de la competició. Només t'escriurem per a informar-te de les dates importants i recordatoris de la competició.

va