Skip to content

馃摑 Normes del Campionat.

TAULA DE CONTINGUTS

1. INTRODUCCI脫

Up! Steam 茅s la iniciativa del Consell Social de la Universitat Polit猫cnica de Val猫ncia per a fomentar la import脿ncia d'introduir l'aprenentatge de les disciplines STEAM (Science, Technology, Engineering, Arquitecture, Arts & Mathematics).

La tem脿tica d'Up! Steam d'enguany consisteix a dissenyar productes, eines, prototips, espais o serveis utilitzant la tecnologia i/o la intel路lig猫ncia artificial per a beneficiar a tots els individus, sense importar la seua edat, g猫nere, capacitat, ra莽a o origen socioecon貌mic. En este escenari, es reconeix i celebra la diversitat de la societat, implementant solucions que atenguen i comprenguen les diverses necessitats per a assegurar que tots tinguen oportunitats equitatives i milloren la seua qualitat de vida. Este comprom铆s va m茅s enll脿 de desenvolupar dispositius i aplicacions accessibles; tamb茅 implica la creaci贸 i promulgaci贸 de serveis, pol铆tiques i est脿ndards que recolzen un ambient tecnol貌gic inclusiu i empoderador.

Eines recomanades per als centres

Per al desenvolupament de projectes del Up! Steam5, els centres educatius poden utilitzar un ampli ventall d'eines segons les seues necessitats, coneixements i capacitats.

  1. Programes i aplicacions de prototipat i disseny:
    • TinkerCad
    • Blender
    • AutoCAD
    • Photoshop
    • Gimp
    • Figma
    • Storyboard
  2. Materials per al desenvolupament de prototips:
    • Maquetes o mock-ups
    • Materials reciclats
    • Impressi贸 3D
  3. Programes i eines per al desenvolupament d'Apps funcionals:
    • Scratch
    • AppInventor
    • Thunkable
    • Bravo Vision
  4. Kits de desenvolupament de prototips
    • Arduino
    • Raspberry Pi

馃 En aquesta edici贸 es fa una menci贸 especial a la Intel路lig猫ncia Artificial (IA). Des d'Up! Steam convidem als centres i als equips a utilitzar les eines d'IA que consideren adequades per a desenvolupar el projecte. La integraci贸 de la IA en els projectes 茅s opcional per貌 es valorar脿 positivament. A continuaci贸 llistem algunes de les eines m茅s populars que poden ser d'utilitat.
Generaci贸 d'imatges: Dall路E, Craiyon, Scribble Diffusion, Midjourney.
Prop貌sit general (idees, correcci贸, traducci贸, ...): Open AI ChatGPT, Google Bard, Microsoft Bing.
Bases de dades de Prompts: Lexica, Prompts.chat.
脷ltima actualitzaci贸: 03/10/2023

Objectius did脿ctics

  • Promoure la innovaci贸 i el pensament creatiu a trav茅s de la metodologia learning by doing (aprendre fent).
  • Crear un ambient inclusiu i igualitari entre els i les participants.
  • Augmentar l'inter茅s de les persones joves de la Comunitat Valenciana, especialment de les dones, per les disciplines cient铆fic-tecnol貌giques.
  • Potenciar la participaci贸 femenina, valorant el talent, la creativitat i les destreses en les i els estudiants sense distinci贸 de g猫nere.
  • Fomentar el treball col路laboratiu, la comunicaci贸 i la resoluci贸 de problemes, entenent-les com a caracter铆stiques fonamentals del futur digital.
  • Eliminar els tab煤s i prejudicis que allunyen a la joventut de les assignatures STEAM.

2. DESAFIAMENT I NORMATIVA UP! STEAM5

El desafiament de la cinquena edici贸 d'Up! Steam 茅s la utilitzaci贸 de la tecnologia i/o intel路lig猫ncia artificial per al desenvolupament de productes, eines, prototips, espais o serveis que busquen un impacte positiu en les persones.

驴A qui est脿 dirigit Up! Steam5?

Dirigit a estudiants de 10 a 18 anys de tercer cicle de prim脿ria, secund脿ria i batxillerat, pertanyents a centres acreditats no universitaris de la Comunitat Valenciana i que compten amb l'autoritzaci贸 dels seus pares i tutors.

Cada centre educatiu pot presentar diferents equips per categoria. Cada equip ha d'estar compost entre 6 i 12 persones.Els equips han d'estar equilibrats en g猫nere en la seua composici贸, sent la portaveu una dona.

Cada equip ha de tindre un tutor/a de centre assignat, preferiblement el/la professor/a de tecnologia perqu猫 exercisca com a interlocutor/a amb l'organitzaci贸 de UP! Steam i de suport dels alumnes/as. Els tutors de cada equip han d'assegurar-se que els participants tinguen el consentiment dels seus pares per a participar en el torneig i el dret d'imatges i comunicaci贸

Existeixen tres categories dividides per edats i tipologia de projecte.

Comunicaci贸, participaci贸 i formaci贸

Durant la competici贸 tots els equips es podran comunicar entre si a trav茅s de la nostra plataforma de comunicaci贸 en l铆nia creando una comunidad de conocimiento, crecimiento y respeto.

Per a fomentar els valors i compet猫ncies transversals de col路laboraci贸, cooperaci贸 i esfor莽 es tindr脿 en compte la participaci贸 dels equips en la comunitat, la seua comunicaci贸 amb altres equips i la seua predisposici贸 a ajudar i animar a la resta dels equips, com per exemple compartint recursos, resolent dubtes i/o generant contingut.

Les persones i equips mes actius en la comunitat tindran un PREMI ESPECIAL i un esment en la cerim貌nia de clausura.

La comunitat ser脿 moderada per mentors; profesionales de cada una de las disciplinas STEAM de esta competici贸n. Las personas mentoras tambi茅n ayudar谩n a favorecer la participaci贸n y la comunicaci贸n entre los equipos. Las personas mentoras adem谩s ayudar谩n a los equipos participantes a resolver las dudas y problemas t茅cnicos que puedan tener durante la ejecuci贸n de sus proyectos.

Durant el desafiament es realitzaran webinars en l铆nia oberts a tots els equips per a mostrar el funcionament d'algunes de les eines m茅s populars per al desenvolupament dels projectes.

3. CATEGORIES I NIVELLS

Categories

Existeixen tres categories diferents.

Els equips participants podran presentar-se a una 煤nica categoria. No 茅s possible que un mateix equip es presente a dos o m茅s categories. No obstant aix貌, els equips s铆 que poden canviar de categoria durant la competici贸 si ho consideren oport煤 i avisant a l'organitzaci贸.

  1. Categoria DREAMERS: La categoria per als equips que realitzen un projecte d'ideaci贸 per貌 sense executar-lo f铆sicament.
    Teniu una idea fant脿stica? Creieu que podeu millorar la vida de les persones? Els equips amb les millors idees competiran dins de la categoria "Dreamers". Per a guanyar no sols heu de tindre una bona idea, heu d'argumentar per qu猫 茅s una bona idea i fer la millor presentaci贸 possible amb imatges o v铆deos conceptuals de com seria en la realitat. Sou dreamers i les vostres idees poden tindre un impacte en les persones que us envolten, aix铆 que demostreu-nos-el.

    Exemples de projectes Dreamers:
    路 Disseny d'un dispositiu "wearable" (per a portar posat) que monitoritze la salut d'una persona major i envie alertes en cas d'emerg猫ncia.
    Disseny d'un App per a connectar joves emprenedores amb empres脿ries d'elit.
    路 Dise帽o 3D de espacios p煤blicos completamente accesibles, con se帽alizaciones para personas con diversidad visual o auditiva.
    路 Disseny d'espais infantils amb joguets comunitaris: Incloure joguets comunitaris per a tots els xiquets i xiquetes.
    路 Centre d'Art i Tecnologia Comunitari. Pantalles de prova per a una aplicaci贸 o disseny 3D d'un espai que combine art i tecnologia com a eines per a l'educaci贸 i l'apoderament comunitari, fomentant la creativitat i la innovaci贸 en tots els nivells de la societat.

  2. Categoria MAKERS: La categoria per als equips que realitzen un projecte d'ideaci贸 i l'executen desenvolupant un prototip f铆sic, una maqueta, un producte o una m脿quina.
    Els equips Makers es mullen les mans, dissenyen i construeixen prototips, productes i serveis per a millorar la qualitat de vida de les persones. Els equips Makers donen un pas m茅s enll脿, experimenten i construeixen possibles solucions a problemes del dia a dia.

    Exemples de projectes Makers:
    路 Caminador intel路ligent amb sensors de moviment per a persones amb mobilitat i visibilitat redu茂da.
    路 Maqueta de sistema d'il路luminaci贸 solar per a carrers i 脿rees p煤bliques que puga millorar la seguretat en 脿rees comunes.
    路 Maqueta d'un exoesquelet assistit amb Arduino per a persones amb mobilitat redu茂da.
    路 Prototips de Parcs Inclusius: Dissenyar i construir models a escala de parcs amb jocs i equips adequats per a xiquets amb diversitat funcional.
    路 Creaci贸 d'instruments musicals tradicionals de diferents cultures utilitzant Arduino per a generar sons o llums en interaccionar amb ells.
    路 Mobiliari Urb脿 Multifuncional: Bancs, taules o estacions amb m煤ltiples prop貌sits que servisquen a diverses necessitats, com 脿rees de descans, estacions de c脿rrega o punts d'informaci贸.

  3. Categoria CODERS: La categoria per als equips que realitzen un projecte de programaci贸.
    Voleu desenvolupar una p脿gina web o una aplicaci贸 per al m貌bil? Aquesta 茅s la vostra categoria. Els equips Coders realitzen projectes on el component principal 茅s la programaci贸. Dissenyen aplicacions, desenvolupen p脿gines web o algoritmes que tenen un impacte positiu en la societat.

    Exemples de projectes Coders:
    路 Videojoc en Scratch d'Entrenament Mental adaptat als majors per a realitzar exercicis d'enginy, l貌gica, i matem脿tiques (e.g. Sudoku, Brain Training, 鈥).
    路 App recordatori de medicaments, cites m猫diques i esdeveniments socials i familiars.
    路 Joc en Scratch que ensenye a xiquetes i joves dones sobre l铆ders femenines en la hist貌ria i STEM..
    路 App de Navegaci贸 Inclusiva. Una app que suggerisca rutes accessibles per a persones amb mobilitat redu茂da, mostrant ubicacions de rampes, ascensors, etc.
    路 Jocs Educatius sobre Diversitat: Jocs que ensenyen sobre diferents cultures, festivals, habilitats i caracter铆stiques, fomentant l'empatia i l'enteniment.
    路 Una web de recerca d'ocupaci贸 local, connectant a empleadors amb persones en cerca de treball, prioritzant 脿rees amb altes taxes d'atur.
    路 Plataforma d'Intercanvi d'Habilitats. Creaci贸 d'una aplicaci贸 o plataforma en l铆nia on els membres de la comunitat puguen oferir, sol路licitar i intercanviar habilitats i serveis de manera gratu茂ta o a canvi d'altres serveis, fomentant la col路laboraci贸 i el suport mutu en la comunitat.

馃挕 Els equips tamb茅 poden consultar la llista completa de projectes de les 煤ltimes edicions per a buscar solucions millorades, alternatives o productes que combinen caracter铆stiques de projectes anteriors en la seg眉ent adre莽a: https://upsteam.es/proyectos

Cada centre educatiu pot presentar diferents equips per categoria. Cada equip ha d'estar compost entre 6 i 12 persones.Els equips han d'estar equilibrats en g猫nere en la seua composici贸, sent la portaveu una dona.

Cada equip ha de tindre un tutor/a de centre assignat, preferiblement el/la professor/a de tecnologia perqu猫 exercisca com a interlocutor/a amb l'organitzaci贸 de UP! Steam i de suport dels alumnes/as. Els tutors de cada equip han d'assegurar-se que els participants tinguen el consentiment dels seus pares per a participar en el torneig i el dret d'imatges i comunicaci贸

Existeixen tres categories dividides per edats i tipologia de projecte.

Niveles

Dins de cada categoria, els equips es dividiran per etapes educatives. Els diferents equips competiran 煤nicament amb altres equips dins de la mateix nivell.

  1. CADETS: Nivell per als alumnes cursant 5茅 i 6茅 de Prim脿ria.
  2. JUNIORS: Nivell per als alumnes/as cursant de 1r a 4t ESO.
  3. SENIORS: Nivell per als alumnes cursant 1r i 2n de Batxillerat.

3. PREMIS

Elecci贸 dels guanyadors

Una vegada desenvolupat i finalitzat el projecte, tots els equips han de realitzar un v铆deo presentaci贸 de los integrantes del equipo donde se explique el proyecto realizado, la motivaci贸n, su finalidad, por qu茅 su proyecto tiene un impacto positivo en la sociedad o una parte de ella, las herramientas utilizadas y mostrar el producto final. El v铆deo tendr谩 una duraci贸n m谩xima de 3 minutos.

Els equips pujaran els v铆deos acabats a la web de Up! Steam dins de les dates previstes. Una vegada finalitzat el per铆ode de publicaci贸, comen莽ar脿 el per铆ode de votaci贸 popular, on qualsevol usuari, ja siga membre d'un equip, companys de classe, amics i/o familiars podran votar els projectes.

Un jurat especialitzat decidir脿 els CINC projectes finalistes de cada categoria tenint en consideraci贸 les regles de la convocat貌ria. Els projectes guanyadors s'anunciaran en la cerim貌nia de clausura. Hi haur脿 tres guanyadors per cada nivell de les tres categories.

Premis

CATEGORIA DREAMERS
PRIMER LLOC: Premi d'or
SECON LLOC: Premi de plata
TERCER LLOC: Premi de bronze

CATEGORIA MAKERS
PRIMER LLOC: Premi d'or
SECON LLOC: Premi de plata
TERCER LLOC: Premi de bronze

CATEGORIA CODERS
PRIMER LLOC: Premi d'or
SECON LLOC: Premi de plata
TERCER LLOC: Premi de bronze

FINALISTES EN TOTES LES CATEGORIES
Una motxilla de Up! Steam per a tots els participants de cada equip finalista.

PASSE D'OR
Els projectes mes votats en la fase de votaci贸 popular aconseguiran la PASSADA D'OR i tindran acc茅s directe a la final juntament amb la resta de finalistes triats pel jurat.

鉃★笍 Hi haur脿 un passi d'or per cada categoria i nivell.

TOTS ELS PARTICIPANTS
A m茅s, els equips participants rebran un diploma de participaci贸 amb retroalimentaci贸 de les ambaixadores de Up! Steam.

4. COM PARTICIPAR?

La participaci贸 de l'alumnat de la Comunitat Valenciana ser脿 en equip i sempre dins del centre educatiu al qual estiguen matriculats.

Els equips es formaran seguint les seg眉ents premisses:

  • Cada centre pot presentar diversos equips per categoria.
  • Un mateix equip no es pot presentar a m茅s d'una categoria.
  • Un tutor/a del centre educatiu pot dirigir tants equips com desitge.
  • Els equips tindran un nombre d'integrants limitat, entre 6 i 12 estudiants triats pels responsables designats pel centre per a liderar el projecte.
  • La participaci贸 femenina haur脿 de ser representativa.
  • El c脿rrec de portaveu de l'equip ha de residir en una dona.
  • Cada equip s'identificar脿 durant tot el concurs amb un nom que ser脿 triat pels seus membres.
  • Per a registrar a l'equip cal complir el formulari de l'enlla莽 seg眉ent: : https://airtable.com/app7EisHi5YazVDxv/shrB7oX6pf4wokZz9

Tutoritzaci贸 dels centres

Cada centre participant designar脿 un/a tutor/a, preferiblement un/a professor/a de tecnologia, com a interlocutor, suport dels i les participants i representants.

Els docents designats per cada centre s'asseguraran que els menors que apareguen en qualsevol material audiovisual i de comunicaci贸 tinguen consentiment dels seus tutors per a participar en el desafiament.

Xerrades dels patrons de la C脿tedra STEAM

Els col路legis que participen en aquesta edici贸 poden realitzar una petici贸 a l'organitzaci贸 de Up! Steam perqu猫 patrons de la C脿tedra STEAM i Ambaixadors UPV de la Universitat Polit猫cnica de Val猫ncia assistisquen presencialment al vostre centre per a donar una xerrada. La C脿tedra STEAM compta amb la representaci贸 de les empreses m茅s punteres en tecnologia i enginyeria de la Comunitat Valenciana. Si est脿s interessat/a en rebre una xerrada per part dels directius i directives envia'ns un e-mail a hola@upsteam.es indicant-nos del tema que t'agradaria que es parlara al teu centre (ciberseguretat, intel路lig猫ncia artificial, enginyeria, desenvolupament de programari, an脿lisi de sistemes). Comptem amb els millors referents en el sector i estem segurs que seran una font d'inspiraci贸 als vostres alumnes i alumnes.

Criteris d'avaluaci贸 dels projectes

Cada projecte ser脿 avaluat segons quatre criteris tots amb la mateixa rellev脿ncia. No obstant aix貌, el v铆deo presentaci贸 茅s imprescindible perqu猫 el projecte passe a la fase d'avaluaci贸. ELS PROJECTES QUE NO TINGUEN V脥DEO PRESENTACI脫 NO SERAN V脌LIDS I per tant NO SERAN AVALUATS.

CRITERI PES EN L'AVALUACI脫 DESCRIPCI脫
Innovaci贸
25%
Originalitat. Projectes innovadors, creatius; que proporcionen una cosa diferent, arriscat i transgressor.
Disseny i Presentaci贸
25%
Aspecte visual del projecte, usabilitat, est猫tica del projecte en Itch.io, la documentaci贸 i el disseny.
T猫cnica
25%
Habilitats t猫cniques dels participants, la manera de definir el projecte, com s'ha implementat, programes utilitzats, detall en el codi, etc.
V铆deo
25%
Originalitat del v铆deo, professionalitat, contingut, m煤sica, etc.

5. CERIM脪NIA DE LLIURAMENT DE PREMIS I EXPOSICI脫 DE PROJECTES

El dia de la cerim貌nia d'entrega de premis tindr脿 lloc una exposici贸 de tots els projectes finalistes. Per a aix貌, s'invita als equips a portar el seu projecte, ja siga f铆sic, com digital o fotografies o cartells informatius on podran exposar-los i presentar-los a la resta d'assistents aix铆 com les autoritats que vinguen a la cerim貌nia de clausura.

La participaci贸 en l'exposici贸 no 茅s obligat貌ria.

6. CALENDARI DEL PROGRAMA

A continuaci贸 es mostren totes les dates importants de la competici贸. Les dues dates m茅s importants s贸n:

  • El Termini d'inscripcions s'obre el 16 d'octubre i聽finalitza el 10 de gener.
  • El per铆ode de lliurament de projectes des del 10 de gener fins al 19 d'abril a les 23:59:59..

Dates importants

Termini d'inscripcions: Del 16 d'octubre de 2023 al 31 de gener de 2024
Lliurament de projectes: Comen莽a el 10 de gener
Data l铆mit presentaci贸 de projectes: el 19 d'abril de 2024 a les 23:59:59
Per铆ode de votaci贸 popular: del 20 al 29 d'abril de 2024
Anunci dels finalistes:El 6 de maig de 2024
Cerim貌nia de clausura, comunicaci贸 de guanyadors i lliurament de premis:: mitjans de maig

Aquest 茅s el calendari definitiu. Si es produ茂ra qualsevol canvi ens posarem en contacte amb els equips a trav茅s del correu electr貌nic.

7. BASES LEGALS

Pots consultar les bases i termes legals de la competici贸 en aquest document..

va