Skip to content

📝 Normes del Campionat.

TAULA DE CONTINGUTS

1. INTRODUCCIÓ

Up! Steam és la iniciativa del Consell Social de la Universitat Politècnica de València per a fomentar la importància d'introduir l'aprenentatge de les disciplines STEAM (Science, Technology, Engineering, Arquitecture, Arts & Mathematics).

La temàtica d'Up! Steam d'enguany consisteix a dissenyar productes, eines, prototips, espais o serveis utilitzant la tecnologia i/o la intel·ligència artificial per a beneficiar a tots els individus, sense importar la seua edat, gènere, capacitat, raça o origen socioeconòmic. En este escenari, es reconeix i celebra la diversitat de la societat, implementant solucions que atenguen i comprenguen les diverses necessitats per a assegurar que tots tinguen oportunitats equitatives i milloren la seua qualitat de vida. Este compromís va més enllà de desenvolupar dispositius i aplicacions accessibles; també implica la creació i promulgació de serveis, polítiques i estàndards que recolzen un ambient tecnològic inclusiu i empoderador.

Eines recomanades per als centres

Per al desenvolupament de projectes del Up! Steam5, els centres educatius poden utilitzar un ampli ventall d'eines segons les seues necessitats, coneixements i capacitats.

  1. Programes i aplicacions de prototipat i disseny:
    • TinkerCad
    • Blender
    • AutoCAD
    • Photoshop
    • Gimp
    • Figma
    • Storyboard
  2. Materials per al desenvolupament de prototips:
    • Maquetes o mock-ups
    • Materials reciclats
    • Impressió 3D
  3. Programes i eines per al desenvolupament d'Apps funcionals:
    • Scratch
    • AppInventor
    • Thunkable
    • Bravo Vision
  4. Kits de desenvolupament de prototips
    • Arduino
    • Raspberry Pi

🧠 En aquesta edició es fa una menció especial a la Intel·ligència Artificial (IA). Des d'Up! Steam convidem als centres i als equips a utilitzar les eines d'IA que consideren adequades per a desenvolupar el projecte. La integració de la IA en els projectes és opcional però es valorarà positivament. A continuació llistem algunes de les eines més populars que poden ser d'utilitat.
Generació d'imatges: Dall·E, Craiyon, Scribble Diffusion, Midjourney.
Propòsit general (idees, correcció, traducció, ...): Open AI ChatGPT, Google Bard, Microsoft Bing.
Bases de dades de Prompts: Lexica, Prompts.chat.
Última actualització: 03/10/2023

Objectius didàctics

  • Promoure la innovació i el pensament creatiu a través de la metodologia learning by doing (aprendre fent).
  • Crear un ambient inclusiu i igualitari entre els i les participants.
  • Augmentar l'interés de les persones joves de la Comunitat Valenciana, especialment de les dones, per les disciplines científic-tecnològiques.
  • Potenciar la participació femenina, valorant el talent, la creativitat i les destreses en les i els estudiants sense distinció de gènere.
  • Fomentar el treball col·laboratiu, la comunicació i la resolució de problemes, entenent-les com a característiques fonamentals del futur digital.
  • Eliminar els tabús i prejudicis que allunyen a la joventut de les assignatures STEAM.

2. DESAFIAMENT I NORMATIVA UP! STEAM5

El desafiament de la cinquena edició d'Up! Steam és la utilització de la tecnologia i/o intel·ligència artificial per al desenvolupament de productes, eines, prototips, espais o serveis que busquen un impacte positiu en les persones.

¿A qui està dirigit Up! Steam5?

Dirigit a estudiants de 10 a 18 anys de tercer cicle de primària, secundària i batxillerat, pertanyents a centres acreditats no universitaris de la Comunitat Valenciana i que compten amb l'autorització dels seus pares i tutors.

Cada centre educatiu pot presentar diferents equips per categoria. Cada equip ha d'estar compost entre 6 i 12 persones.Els equips han d'estar equilibrats en gènere en la seua composició, sent la portaveu una dona.

Cada equip ha de tindre un tutor/a de centre assignat, preferiblement el/la professor/a de tecnologia perquè exercisca com a interlocutor/a amb l'organització de UP! Steam i de suport dels alumnes/as. Els tutors de cada equip han d'assegurar-se que els participants tinguen el consentiment dels seus pares per a participar en el torneig i el dret d'imatges i comunicació

Existeixen tres categories dividides per edats i tipologia de projecte.

Comunicació, participació i formació

Durant la competició tots els equips es podran comunicar entre si a través de la nostra plataforma de comunicació en línia creando una comunidad de conocimiento, crecimiento y respeto.

Per a fomentar els valors i competències transversals de col·laboració, cooperació i esforç es tindrà en compte la participació dels equips en la comunitat, la seua comunicació amb altres equips i la seua predisposició a ajudar i animar a la resta dels equips, com per exemple compartint recursos, resolent dubtes i/o generant contingut.

Les persones i equips mes actius en la comunitat tindran un PREMI ESPECIAL i un esment en la cerimònia de clausura.

La comunitat serà moderada per mentors; profesionales de cada una de las disciplinas STEAM de esta competición. Las personas mentoras también ayudarán a favorecer la participación y la comunicación entre los equipos. Las personas mentoras además ayudarán a los equipos participantes a resolver las dudas y problemas técnicos que puedan tener durante la ejecución de sus proyectos.

Durant el desafiament es realitzaran webinars en línia oberts a tots els equips per a mostrar el funcionament d'algunes de les eines més populars per al desenvolupament dels projectes.

3. CATEGORIES I NIVELLS

Categories

Existeixen tres categories diferents.

Els equips participants podran presentar-se a una única categoria. No és possible que un mateix equip es presente a dos o més categories. No obstant això, els equips sí que poden canviar de categoria durant la competició si ho consideren oportú i avisant a l'organització.

  1. Categoria DREAMERS: La categoria per als equips que realitzen un projecte d'ideació però sense executar-lo físicament.
    Teniu una idea fantàstica? Creieu que podeu millorar la vida de les persones? Els equips amb les millors idees competiran dins de la categoria "Dreamers". Per a guanyar no sols heu de tindre una bona idea, heu d'argumentar per què és una bona idea i fer la millor presentació possible amb imatges o vídeos conceptuals de com seria en la realitat. Sou dreamers i les vostres idees poden tindre un impacte en les persones que us envolten, així que demostreu-nos-el.

    Exemples de projectes Dreamers:
    · Disseny d'un dispositiu "wearable" (per a portar posat) que monitoritze la salut d'una persona major i envie alertes en cas d'emergència.
    Disseny d'un App per a connectar joves emprenedores amb empresàries d'elit.
    · Diseño 3D de espacios públicos completamente accesibles, con señalizaciones para personas con diversidad visual o auditiva.
    · Disseny d'espais infantils amb joguets comunitaris: Incloure joguets comunitaris per a tots els xiquets i xiquetes.
    · Centre d'Art i Tecnologia Comunitari. Pantalles de prova per a una aplicació o disseny 3D d'un espai que combine art i tecnologia com a eines per a l'educació i l'apoderament comunitari, fomentant la creativitat i la innovació en tots els nivells de la societat.

  2. Categoria MAKERS: La categoria per als equips que realitzen un projecte d'ideació i l'executen desenvolupant un prototip físic, una maqueta, un producte o una màquina.
    Els equips Makers es mullen les mans, dissenyen i construeixen prototips, productes i serveis per a millorar la qualitat de vida de les persones. Els equips Makers donen un pas més enllà, experimenten i construeixen possibles solucions a problemes del dia a dia.

    Exemples de projectes Makers:
    · Caminador intel·ligent amb sensors de moviment per a persones amb mobilitat i visibilitat reduïda.
    · Maqueta de sistema d'il·luminació solar per a carrers i àrees públiques que puga millorar la seguretat en àrees comunes.
    · Maqueta d'un exoesquelet assistit amb Arduino per a persones amb mobilitat reduïda.
    · Prototips de Parcs Inclusius: Dissenyar i construir models a escala de parcs amb jocs i equips adequats per a xiquets amb diversitat funcional.
    · Creació d'instruments musicals tradicionals de diferents cultures utilitzant Arduino per a generar sons o llums en interaccionar amb ells.
    · Mobiliari Urbà Multifuncional: Bancs, taules o estacions amb múltiples propòsits que servisquen a diverses necessitats, com àrees de descans, estacions de càrrega o punts d'informació.

  3. Categoria CODERS: La categoria per als equips que realitzen un projecte de programació.
    Voleu desenvolupar una pàgina web o una aplicació per al mòbil? Aquesta és la vostra categoria. Els equips Coders realitzen projectes on el component principal és la programació. Dissenyen aplicacions, desenvolupen pàgines web o algoritmes que tenen un impacte positiu en la societat.

    Exemples de projectes Coders:
    · Videojoc en Scratch d'Entrenament Mental adaptat als majors per a realitzar exercicis d'enginy, lògica, i matemàtiques (e.g. Sudoku, Brain Training, …).
    · App recordatori de medicaments, cites mèdiques i esdeveniments socials i familiars.
    · Joc en Scratch que ensenye a xiquetes i joves dones sobre líders femenines en la història i STEM..
    · App de Navegació Inclusiva. Una app que suggerisca rutes accessibles per a persones amb mobilitat reduïda, mostrant ubicacions de rampes, ascensors, etc.
    · Jocs Educatius sobre Diversitat: Jocs que ensenyen sobre diferents cultures, festivals, habilitats i característiques, fomentant l'empatia i l'enteniment.
    · Una web de recerca d'ocupació local, connectant a empleadors amb persones en cerca de treball, prioritzant àrees amb altes taxes d'atur.
    · Plataforma d'Intercanvi d'Habilitats. Creació d'una aplicació o plataforma en línia on els membres de la comunitat puguen oferir, sol·licitar i intercanviar habilitats i serveis de manera gratuïta o a canvi d'altres serveis, fomentant la col·laboració i el suport mutu en la comunitat.

💡 Els equips també poden consultar la llista completa de projectes de les últimes edicions per a buscar solucions millorades, alternatives o productes que combinen característiques de projectes anteriors en la següent adreça: https://upsteam.es/proyectos

Cada centre educatiu pot presentar diferents equips per categoria. Cada equip ha d'estar compost entre 6 i 12 persones.Els equips han d'estar equilibrats en gènere en la seua composició, sent la portaveu una dona.

Cada equip ha de tindre un tutor/a de centre assignat, preferiblement el/la professor/a de tecnologia perquè exercisca com a interlocutor/a amb l'organització de UP! Steam i de suport dels alumnes/as. Els tutors de cada equip han d'assegurar-se que els participants tinguen el consentiment dels seus pares per a participar en el torneig i el dret d'imatges i comunicació

Existeixen tres categories dividides per edats i tipologia de projecte.

Niveles

Dins de cada categoria, els equips es dividiran per etapes educatives. Els diferents equips competiran únicament amb altres equips dins de la mateix nivell.

  1. JUNIORS: Nivell per als alumnes cursant 5é i 6é de Primària.
  2. CADETS: Nivell per als alumnes/as cursant de 1r a 4t ESO.
  3. SENIORS: Nivell per als alumnes cursant 1r i 2n de Batxillerat.

3. PREMIS

Elecció dels guanyadors

Una vegada desenvolupat i finalitzat el projecte, tots els equips han de realitzar un vídeo presentació de los integrantes del equipo donde se explique el proyecto realizado, la motivación, su finalidad, por qué su proyecto tiene un impacto positivo en la sociedad o una parte de ella, las herramientas utilizadas y mostrar el producto final. El vídeo tendrá una duración máxima de 3 minutos.

Els equips pujaran els vídeos acabats a la web de Up! Steam dins de les dates previstes. Una vegada finalitzat el període de publicació, començarà el període de votació popular, on qualsevol usuari, ja siga membre d'un equip, companys de classe, amics i/o familiars podran votar els projectes.

Un jurat especialitzat decidirà els CINC projectes finalistes de cada categoria tenint en consideració les regles de la convocatòria. Els projectes guanyadors s'anunciaran en la cerimònia de clausura. Hi haurà tres guanyadors per cada nivell de les tres categories.

Premis

CATEGORIA DREAMERS
PRIMER LLOC: Premi d'or
SECON LLOC: Premi de plata
TERCER LLOC: Premi de bronze

CATEGORIA MAKERS
PRIMER LLOC: Premi d'or
SECON LLOC: Premi de plata
TERCER LLOC: Premi de bronze

CATEGORIA CODERS
PRIMER LLOC: Premi d'or
SECON LLOC: Premi de plata
TERCER LLOC: Premi de bronze

FINALISTES EN TOTES LES CATEGORIES
Una motxilla de Up! Steam per a tots els participants de cada equip finalista.

PASSE D'OR
Els projectes mes votats en la fase de votació popular aconseguiran la PASSADA D'OR i tindran accés directe a la final juntament amb la resta de finalistes triats pel jurat.

➡️ Hi haurà un passi d'or per cada categoria i nivell.

TOTS ELS PARTICIPANTS
A més, els equips participants rebran un diploma de participació amb retroalimentació de les ambaixadores de Up! Steam.

4. COM PARTICIPAR?

La participació de l'alumnat de la Comunitat Valenciana serà en equip i sempre dins del centre educatiu al qual estiguen matriculats.

Els equips es formaran seguint les següents premisses:

  • Cada centre pot presentar diversos equips per categoria.
  • Un mateix equip no es pot presentar a més d'una categoria.
  • Un tutor/a del centre educatiu pot dirigir tants equips com desitge.
  • Els equips tindran un nombre d'integrants limitat, entre 6 i 12 estudiants triats pels responsables designats pel centre per a liderar el projecte.
  • La participació femenina haurà de ser representativa.
  • El càrrec de portaveu de l'equip ha de residir en una dona.
  • Cada equip s'identificarà durant tot el concurs amb un nom que serà triat pels seus membres.
  • Per a registrar a l'equip cal complir el formulari de l'enllaç següent: : https://airtable.com/app7EisHi5YazVDxv/shrB7oX6pf4wokZz9

Tutorització dels centres

Cada centre participant designarà un/a tutor/a, preferiblement un/a professor/a de tecnologia, com a interlocutor, suport dels i les participants i representants.

Els docents designats per cada centre s'asseguraran que els menors que apareguen en qualsevol material audiovisual i de comunicació tinguen consentiment dels seus tutors per a participar en el desafiament.

Xerrades dels patrons de la Càtedra STEAM

Els col·legis que participen en aquesta edició poden realitzar una petició a l'organització de Up! Steam perquè patrons de la Càtedra STEAM i Ambaixadors UPV de la Universitat Politècnica de València assistisquen presencialment al vostre centre per a donar una xerrada. La Càtedra STEAM compta amb la representació de les empreses més punteres en tecnologia i enginyeria de la Comunitat Valenciana. Si estàs interessat/a en rebre una xerrada per part dels directius i directives envia'ns un e-mail a hola@upsteam.es indicant-nos del tema que t'agradaria que es parlara al teu centre (ciberseguretat, intel·ligència artificial, enginyeria, desenvolupament de programari, anàlisi de sistemes). Comptem amb els millors referents en el sector i estem segurs que seran una font d'inspiració als vostres alumnes i alumnes.

Criteris d'avaluació dels projectes

Cada projecte serà avaluat segons quatre criteris tots amb la mateixa rellevància. No obstant això, el vídeo presentació és imprescindible perquè el projecte passe a la fase d'avaluació. ELS PROJECTES QUE NO TINGUEN VÍDEO PRESENTACIÓ NO SERAN VÀLIDS I per tant NO SERAN AVALUATS.

CRITERI PES EN L'AVALUACIÓ DESCRIPCIÓ
Innovació
25%
Originalitat. Projectes innovadors, creatius; que proporcionen una cosa diferent, arriscat i transgressor.
Disseny i Presentació
25%
Aspecte visual del projecte, usabilitat, estètica del projecte en Itch.io, la documentació i el disseny.
Tècnica
25%
Habilitats tècniques dels participants, la manera de definir el projecte, com s'ha implementat, programes utilitzats, detall en el codi, etc.
Vídeo
25%
Originalitat del vídeo, professionalitat, contingut, música, etc.

5. CERIMÒNIA DE LLIURAMENT DE PREMIS I EXPOSICIÓ DE PROJECTES

El dia de la cerimònia d'entrega de premis tindrà lloc una exposició de tots els projectes finalistes. Per a això, s'invita als equips a portar el seu projecte, ja siga físic, com digital o fotografies o cartells informatius on podran exposar-los i presentar-los a la resta d'assistents així com les autoritats que vinguen a la cerimònia de clausura.

La participació en l'exposició no és obligatòria.

6. CALENDARI DEL PROGRAMA

A continuació es mostren totes les dates importants de la competició. Les dues dates més importants són:

  • El Termini d'inscripcions s'obre el 16 d'octubre i finalitza el 10 de gener.
  • El període de lliurament de projectes des del 10 de gener fins al 19 d'abril a les 23:59:59..

Dates importants

Termini d'inscripcions: Del 16 d'octubre de 2023 al 31 de gener de 2024
Lliurament de projectes: Comença el 10 de gener
Data límit presentació de projectes: 28 d'abril a les 23:59:59
Període de votació popular: 29 d'abril al 05 de maig de 2024
Anunci dels finalistes:: 7 de maig de 2024
Cerimònia de clausura, comunicació de guanyadors i lliurament de premis:: 22 de maig

Aquest és el calendari definitiu. Si es produïra qualsevol canvi ens posarem en contacte amb els equips a través del correu electrònic.

7. BASES LEGALS

Pots consultar les bases i termes legals de la competició en aquest document..

Respecte a l'autorització per a la cessió d'imatges, els docents seran els encarregats de recollir les autoritzacions per a la cessió d'imatges a la Universitat Politècnica de València i a Science Fantasy, S.L. (organitzadors) per al tractament de les mateixes.

Hem preparat un document amb dues fulls. La primera fulla conté l'autorització per a menors de 14 anys, que ha de ser signada obligatòriament pel pare/mare/tutor/a. La segona fulla és per a estudiants de 14 anys o més, ja que ells poden signar l'autorització sempre que es troben en plenes facultats.

Pots descarregar la fulla de cessió d'imatges en aquesta adreça.

va