Skip to content

馃摑 Bases del Campionat

TAULA DE CONTINGUTS

1. INTRODUCCI脫

Up! Steam 茅s la iniciativa del Consell Social de la Universitat Polit猫cnica de Val猫ncia per a fomentar la import脿ncia d'introduir l'aprenentatge de les disciplines STEAM (Science, Technology, Engineering, Arquitecture, Arts and Mathematics).

L'objectiu de la quarta edici贸 de Up! Steam 茅s el desenvolupament de productes, eines, prototips i espais que aconseguisquen convertir la teua ciutat en un lloc climaticament neutre.

El projecte Up! Steam 4 proposa alinear-se amb els objectius de la Missi贸 Clim脿tica Val猫ncia 2030 per a aconseguir viure en un espai m茅s saludable, m茅s sostenible, m茅s compartit, m茅s prospere, i en definitiva, m茅s habitable i desitjable per a les persones.

Per a aconseguir viure en un lloc clim脿ticament neutre en 2030 cal tractar una s猫rie de sectors i adquirir coneixements en 脿rees com: construcci贸, energia neta, intel路lig猫ncia artificial, economia circular, innovaci贸, biodiversitat, disseny urb脿, materials, medi ambient, mobilitat i ciutats intel路ligents.

Per a aix貌 cal realitzar projectes d'investigaci贸 i innovaci贸 com per exemple; edificis i espai p煤blics amb components absorbents de C02, mobilitat humana el猫ctrica o hidrogene neta, ind煤stria de l'alimentaci贸 amb emissions de carboni neutres, ciutat connectada amb l'agricultura i l'horta local, realitzaci贸 d'un passaport de consum de carboni, ciutat inclusiva, turisme sostenible, governan莽a intel路ligent i educaci贸 i implicaci贸 social.

Per a aix貌 cal realitzar projectes d'investigaci贸 i innovaci贸 com per exemple; edificis i espai p煤blics amb components absorbents de C02, mobilitat humana el猫ctrica o hidrogene neta, ind煤stria de l'alimentaci贸 amb emissions de carboni neutres, ciutat connectada amb l'agricultura i l'horta local, realitzaci贸 d'un passaport de consum de carboni, ciutat inclusiva, turisme sostenible, governan莽a intel路ligent i educaci贸 i implicaci贸 social.

D'aquesta manera, el repte Up! Steam4 vol donar ales a les persones joves talentoses i brillants de la Comunitat Valenciana capaces d'entendre el m贸n i liderar la transformaci贸 cap a una societat on les STEAM juguen un paper crucial en la vida de cada individu.

Exemples de projectes per a Up! Steam4

Aquests s贸n els sectors clau de la competici贸 Up! Steam4 i alguns exemples de projectes que poden ser duts a terme pels equips o com a punt de partida per a generar noves idees.

  1. Transport.
    • Prototip de transport el猫ctric sostenible (e.g. monopat铆, bicicleta)
    • App per a compartir transport en els despla莽aments al centre d'estudis o treball.
    • Estudio de materiales para conseguir asfalto fonoabsorbente en las calles de la ciudad.
    • P脿rquing amb punt de rec脿rrega solar per a monopatins.
  2. Gesti贸 dels residus.
    • Disseny digital d'un edifici capa莽 de gestionar els residus i els fems des dels habitatges, per a ser reciclats sense necessitat d'haver de portar-los al contenidor de fem del carrer.
    • Disseny i prototip de sistema de recollida d'aigua de pluja a les cases.
    • App per a donar informaci贸 sobre els punts de recollida de residus de la ciutat.
    • App ludificada per a educar sobre el correcte reciclatge dels residus.
  3. Processos industrials i gesti贸 eficient dels recursos.
    • Prototip impr茅s 3D d'envasos de menjar per a portar amb m煤ltiples usos.
    • Prototip de rajoles de construcci贸 fets amb materials reciclats.
  4. Agricultura, cuidat dels boscos i altres terrenys.
    • Projecte d'hort comunitari en els terrats dels edificis.
    • Creaci贸 de zones verdes integrades en els p脿rquings de la ciutat.
  5. Producci贸 d'energia, distribuci贸 i infraestructures.
    • App per a aconseguir reduir la petjada de carboni de la ciutat.
    • Mapa de Minecraft amb el disseny d'una ciutat intel路ligent.
    • Prototip de generador recollint l'energia generat en m脿quines esportives.
  6. Educaci贸 i sensibilitzaci贸 de la poblaci贸.
    • Web ludificada amb la qual guanyar recompenses per reciclatge de residus.
    • Aplicaci贸 informativa sobre la fauna i flora aut貌ctona.
  7. Turisme sostenible.
    • App per a gestionar i reduir les aglomeracions a les ciutats.
    • App per a educar als turistes i incentivar el consum responsable.
    • Pals intel路ligents d'informaci贸.

Els equips tamb茅 poden consultar la llista completa de projectes de l'edici贸 passada per a buscar solucions millorades, alternatives o productes que combinen caracter铆stiques de projectes anteriors en la seg眉ent adre莽a: https://itch.io/jam/upsteam-3/entries

Aquests s贸n nom茅s uns exemples per貌 s'anima als equips a presentar propostes innovadores i arriscades i sobretot, a divertir-se durant la competici贸.

Herramientas recomendadas para los centros

Per al desenvolupament de projectes del Up! Steam4 els centres educatius poden utilitzar un ampli ventall d'eines segons les seues necessitats, coneixements i capacitats.

  1. 1. Programes i aplicacions de prototipat i disseny:
    • TinkerCad
    • Blender
    • AutoCAD
    • Photoshop
    • Gimp
    • Figma
    • Storyboard
  2. Materials per al desenvolupament de prototips:
    • Maquetes o mock-ups
    • Materials reciclats
    • Impressi贸 3D
  3. Programes i eines per al desenvolupament d'Apps funcionals:
    • AppInventor
    • Thunkable
    • Bravo Vision
  4. Kits de desenvolupament de prototips
    • Arduino
    • Raspberry Pi

Objectius did脿ctics

  • Promoure la innovaci贸 i el pensament creatiu a trav茅s de la metodologia learning by doing (aprendre fent).
  • Crear un ambient inclusiu i igualitari entre els i les participants.
  • Augmentar l'inter茅s de les persones joves de la Comunitat Valenciana, especialment de les dones, per les disciplines cient铆fic-tecnol貌giques.
  • Potenciar la participaci贸 femenina, valorant el talent, la creativitat i les destreses en les i els estudiants sense distinci贸 de g猫nere.
  • Fomentar el treball col路laboratiu, la comunicaci贸 i la resoluci贸 de problemes, entenent-les com a caracter铆stiques fonamentals del futur digital.
  • Eliminar els tab煤s i prejudicis que allunyen a la joventut de les assignatures STEAM.

2. DESAF脥O Y NORMATIVA UP! STEAM4

El desafiament de la quarta edici贸 de Up! Steam 茅s el desenvolupament de productes, eines, prototips i espais que aconseguisquen convertir la teua ciutat en un lloc clim脿ticament neutre.

A qui est脿 dirigit "Up! Steam4: Missi贸 2030"?

Dirigit a estudiants de 10 a 18 anys de tercer cicle de prim脿ria, secund脿ria i batxillerat, pertanyents a centres acreditats no universitaris de la Comunitat Valenciana i que compten amb l'autoritzaci贸 dels seus pares i tutors. Aix铆 mateix tamb茅 poden participar els alumnes que estiguen cursant un Grau B脿sic, Grau Mitj脿 o cicles formatius sempre que els participants no sobrepassen l'edat estipulada.

Cada centre educatiu pot presentar diferents equips per categoria. Cada equip ha d'estar compost entre 6 i 12 persones.Els equips han d'estar equilibrats en g猫nere en la seua composici贸, sent la portaveu una dona.

Cada equip ha de tindre un tutor/a de centre assignat, preferiblement el/la professor/a de tecnologia perqu猫 exercisca com a interlocutor/a amb l'organitzaci贸 de UP! Steam i de suport dels alumnes/as. Els tutors de cada equip han d'assegurar-se que els participants tinguen el consentiment dels seus pares per a participar en el torneig i el dret d'imatges i comunicaci贸

Existeixen tres categories dividides per edats i tipologia de projecte.

Comunicaci贸, participaci贸 i formaci贸

Durant la competici贸 tots els equips es podran comunicar entre si a trav茅s de la nostra plataforma de comunicaci贸 en l铆nia creando una comunidad de conocimiento, crecimiento y respeto.

Per a fomentar els valors i compet猫ncies transversals de col路laboraci贸, cooperaci贸 i esfor莽 es tindr脿 en compte la participaci贸 dels equips en la comunitat, la seua comunicaci贸 amb altres equips i la seua predisposici贸 a ajudar i animar a la resta dels equips, com per exemple compartint recursos, resolent dubtes i/o generant contingut.

Les persones i equips mes actius en la comunitat tindran un PREMI ESPECIAL i un esment en la cerim貌nia de clausura.

La comunitat ser脿 moderada per mentors; profesionales de cada una de las disciplinas STEAM de esta competici贸n. Las personas mentoras tambi茅n ayudar谩n a favorecer la participaci贸n y la comunicaci贸n entre los equipos. Las personas mentoras adem谩s ayudar谩n a los equipos participantes a resolver las dudas y problemas t茅cnicos que puedan tener durante la ejecuci贸n de sus proyectos.

Durant el desafiament es realitzaran webinars en l铆nia oberts a tots els equips per a mostrar el funcionament d'algunes de les eines m茅s populars per al desenvolupament dels projectes.

3. CATEGORIES I NIVELLS

Categories

Existeixen tres categories diferents.

Els equips participants podran presentar-se a una 煤nica categoria. No 茅s possible que un mateix equip es presente a dos o m茅s categories. No obstant aix貌, els equips s铆 que poden canviar de categoria durant la competici贸 si ho consideren oport煤 i avisant a l'organitzaci贸.

  1. Categoria DREAMERS: La categoria per als equips que realitzen un projecte d'ideaci贸 per貌 sense executar-lo f铆sicament.

    Teniu una idea fant脿stica? Creieu que podeu canviar el m贸n? Els equips amb les millors idees competiran dins de la categoria 芦Dreamers禄. Per a guanyar no sols heu de tindre una bona idea, heu d'argumentar per qu猫 茅s una bona idea i fer la millor presentaci贸 possible amb imatges o v铆deos conceptuals de com seria en la realitat. Sou dreamers i les vostres idees poden canviar el m贸n, aix铆 que demostreu-nos-el.

    Ejemplos de proyectos Dreamers:

    • Model 3D virtual d'un edifici intel路ligent amb sensors d'ocupaci贸, CO鈧, etc.
    • Simulaci贸 virtual d'un sistema autom脿tic d'il路luminaci贸 urbana.
    • Disseny conceptual d'un gadget que mesure el cost de la llum de la llar en temps real.
    • Render (imatge) d'un sistema de transport amb espais de treball compartits.

  2. Categoria MAKERS: La categoria per als equips que realitzen un projecte d'ideaci贸 i l'executen desenvolupant un prototip f铆sic, una maqueta, un producte o una m脿quina.

    Els equips Makers es taquen les mans, dissenyen i construeixen prototips, productes i serveis que fan que les nostres ciutats siguen m茅s sostenibles, intel路ligents i respectuoses amb el medi ambient. Els equips Makers fan un pas m茅s enll脿, experimenten i construeixen possibles solucions a problemes del dia a dia.

    Exemples de projectes Makers:

    • Prototip f铆sic i funcional d'un sem脿for intel路ligent per a millorar el tr脿nsit de cotxes i transe眉nts.
    • Paperera funcional amb sensors d'ompliment per a notificar als t猫cnics de recollida de fems.
    • M脿quines d'irrigaci贸 autom脿tica basades en sensors d'humitat.
    • Disseny i prototip f铆sic d'un sistema de recollida d'aigua de pluja a les cases.

  3. Categoria CODERS: La categoria per als equips que realitzen un projecte de programaci贸.

    Voleu desenvolupar una p脿gina web o una aplicaci贸 per al m貌bil? Aquesta 茅s la vostra categoria. Els equips Coders realitzen projectes on el component principal 茅s la programaci贸. Dissenyaran aplicacions, desenvolupen p脿gines web o algorismes que ajudaran a recollir dades, prendre decisions i millorar les condicions i operacions de les nostres ciutats.

    Ejemplos de proyectos Coders:

    • App per a donar informaci贸 sobre els punts de recollida de residus de la ciutat.
    • App per a aconseguir reduir la petjada de carboni de la ciutat.
    • App per a compartir cotxe (carsharing) en els viatges diaris al treball.
    • P脿gina web amb informaci贸 geogr脿fica de les zones amb major contaminaci贸 ac煤stica.

Cada centre educatiu pot presentar diferents equips per categoria. Cada equip ha d'estar compost entre 6 i 12 persones.Els equips han d'estar equilibrats en g猫nere en la seua composici贸, sent la portaveu una dona.

Cada equip ha de tindre un tutor/a de centre assignat, preferiblement el/la professor/a de tecnologia perqu猫 exercisca com a interlocutor/a amb l'organitzaci贸 de UP! Steam i de suport dels alumnes/as. Els tutors de cada equip han d'assegurar-se que els participants tinguen el consentiment dels seus pares per a participar en el torneig i el dret d'imatges i comunicaci贸

Existeixen tres categories dividides per edats i tipologia de projecte.

Niveles

Dins de cada categoria, els equips es dividiran per etapes educatives. Els diferents equips competiran 煤nicament amb altres equips dins de la mateix nivell.

  1. CADETS: Nivell per als alumnes cursant 5茅 i 6茅 de Prim脿ria.
  2. JUNIORS: Nivell per als alumnes/as cursant de 1r a 4t ESO.
  3. SENIORS: Nivell per als alumnes/as cursant 1r i 2n de Batxillerat i alumnes/as de Grau B脿sic i Grau mitj脿 sempre que es complisquen els criteris d'edat (fins als 18 anys).

3. PREMIOS

Elecci贸 dels guanyadors

Una vegada desenvolupat i finalitzat el projecte, tots els equips han de realitzar un v铆deo presentaci贸 dels integrants de l'equip on s'explique el projecte realitzat, la motivaci贸, la seua finalitat, per qu猫 el seu projecte pot contribuir a convertir la ciutat en un lloc clim脿ticament neutre, les eines utilitzades i mostrar el producte final. El v铆deo tindr脿 una duraci贸 m脿xima de 3 minuts.

Els equips pujaran els v铆deos acabats a la web de Up! Steam dins de les dates previstes. Una vegada finalitzat el per铆ode de publicaci贸, comen莽ar脿 el per铆ode de votaci贸 popular, on qualsevol usuari, ja siga membre d'un equip, companys de classe, amics i/o familiars podran votar els projectes.

Un jurat especialitzat decidir脿 els CINC projectes finalistes de cada categoria tenint en consideraci贸 les bases de la convocat貌ria. Els projectes guanyadors s'anunciaran en la cerim貌nia de clausura. Hi haur脿 tres guanyadors per cada nivell de les tres categories.

Premis

CATEGORIA DREAMERS

PRIMER PUESTO: Premio de oro STEAMat

SEGON LLOC: Premi de plata STEAMat

TERCER LLOC: Premi de bronze STEAMat

CATEGORIA MAKERS

PRIMER PUESTO: Premio de oro STEAMat

SEGON LLOC: Premi de plata STEAMat

TERCER LLOC: Premi de bronze STEAMat

CATEGORIA CODERS

PRIMER PUESTO: Premio de oro STEAMat

SEGON LLOC: Premi de plata STEAMat

TERCER LLOC: Premi de bronze STEAMat

FINALISTES EN TOTES LES CATEGORIES

  • Una motxilla de Up! Steam4 per a tots els participants de cada equip finalista.
  • Visita guiada a l'ecosistema emprenedor StartUPV de la UPV.

PASSE D'OR

Els projectes mes votats en la fase de votaci贸 popular aconseguiran la PASSADA D'OR i tindran acc茅s directe a la final juntament amb la resta de finalistes triats pel jurat.

Hi haur脿 una passada d'or per cada categoria i nivell.

TOTS ELS PARTICIPANTS

A m茅s, els participants i els tutor/as rebran:

  • Diploma de participaci贸

4. COM PARTICIPAR?

La participaci贸 de l'alumnat de la Comunitat Valenciana ser脿 en equip i sempre dins del centre educatiu al qual estiguen matriculats.

Els equips es formaran seguint les seg眉ents premisses:

  • Cada centre pot presentar diversos equips per categoria.
  • Un mateix equip no es pot presentar a m茅s d'una categoria.
  • Un tutor/a del centre educatiu pot dirigir tants equips com desitge.
  • Els equips tindran un nombre d'integrants limitat, entre 6 i 12 estudiants triats pels responsables designats pel centre per a liderar el projecte.
  • La participaci贸 femenina haur脿 de ser representativa.
  • El c脿rrec de portaveu de l'equip ha de residir en una dona.
  • Cada equip s'identificar脿 durant tot el concurs amb un nom que ser脿 triat pels seus membres.
  • Per a registrar a l'equip cal emplenar el formulari del seg眉ent enlla莽: https://airtable.com/shrrFuabTSIQBn1hQ

Tutoritzaci贸 dels centres

Cada centre participant designar脿 un/a tutor/a, preferiblement un/a professor/a de tecnologia, com a interlocutor, suport dels i les participants i representants.

Els docents designats per cada centre s'asseguraran que els menors que apareguen en qualsevol material audiovisual i de comunicaci贸 tinguen consentiment dels seus tutors per a participar en el desafiament.

Criteris d'avaluaci贸 dels projectes

Cada projecte ser脿 avaluat segons quatre criteris tots amb la mateixa rellev脿ncia. No obstant aix貌, el v铆deo presentaci贸 茅s imprescindible perqu猫 el projecte passe a la fase d'avaluaci贸. ELS PROJECTES QUE NO TINGUEN V脥DEO PRESENTACI脫 NO SERAN V脌LIDS I per tant NO SERAN AVALUATS.

CRITERIO PESO EN LA EVALUACI脫N DESCRIPCI脫N
Innovaci贸
25%
Originalitat. Projectes innovadors, creatius; que proporcionen una cosa diferent, arriscat i transgressor.
Disseny i Presentaci贸
25%
Aspecte visual del projecte, usabilitat, est猫tica del projecte en Itch.io, la documentaci贸 i el disseny.
T猫cnica
25%
Habilitats t猫cniques dels participants, la manera de definir el projecte, com s'ha implementat, programes utilitzats, detall en el codi, etc.
V铆deo
25%
Originalitat del v铆deo, professionalitat, contingut, m煤sica, etc.

5. CERIM脪NIA DE LLIURAMENT DE PREMIS I EXPOSICI脫 DE PROJECTES

El d铆a de la ceremonia de entrega de premios tendr谩 lugar una exposici贸n de todos los proyectos finalistas. Para ello, se invitan a los equipos a llevar su proyecto ya sea f铆sico, como digital o fotograf铆as o carteles informativos donde podr谩n exponerlos y present谩rselos al resto de asistentes as铆 como las autoridades que acudan a la ceremonia de clausura.

En l'edici贸 passada vam comptar amb la pres猫ncia del rector de la universitat i l'alcalde de Val猫ncia visitant els projectes i parlant personalment amb els equips.

La participaci贸 en l'exposici贸 no 茅s obligat貌ria.

6. CALENDARI DEL PROGRAMA

A continuaci贸 es mostren totes les dates importants de la competici贸. Les dues dates m茅s importants s贸n:

  • El Termini d'inscripcions se abre el 9 de noviembre y finalitza el 31 de desembre a les 23.59:59.
  • El per铆ode de lliurament de projectes va des del 01 de gener fins al : 3 d'abril de 2023 a les 23.59:59.

Fechas importantes

Termini d'inscripcions: 9 de novembre al 31 de Desembre de 2022
Cerim貌nia d'inauguraci贸: 20 de desembre de 2022
Lliurament de projectes: A partir de l'1 de gener fins al 3 d'abril de 2023
Data l铆mit presentaci贸 de projectes: 3 d'abril de 2023 a les 23.59:59
Per铆ode de votaci贸 popular: 6 al 21 d'abril de 2023
- Anunci dels finalistes:: 2 de maig de 2023
Cerim貌nia de clausura, comunicaci贸 de guanyadors i lliurament de premis:: 25 de maig de 2023

Este es el calendario definitivo. Si se produjera cualquier cambio nos pondremos en contacto con los equipos a trav茅s del correo electr贸nico.

va